Lina Lilja - Love, Sex and Life

Direktlänk till inlägg 18 december 2009

Man över en natt

Av Lina Lilja - 18 december 2009 10:48

Det här är något som jag har funderat över en längre tid, men jag har aldrig riktigt skrivit om det här. Det är lite roligt egentligen, men i alla fall, hehe... Ni vet när man är liten, alla killar springer runt och beter sig som idioter, är omogna och elaka. Tjejer däremot är oftast lugnare, mer mogna, och framför allt så mognar de tidigare.


När tjejer mognar så gör de det långsamt, men i en lägre ålder än killar. Någon gång under mellanstadiet/början på högstadiet så börjar de flesta tjejer mogna till sig, intressera sig i vuxensaker. De blir betydligt mer omtänksamma än vad en liten unge är, och förstår vad som är rätt och fel. Samtidigt springer killarna runt och leker med lego och har ännu inte riktigt kommit ur kiss-o-bajs åldern.


Man märker inte riktigt när tjejer mognar. Det bara går framåt normalt mer och mer (för de allra flesta, vissa växer aldrig upp..), ungefär som att det blir ljusare och ljusare under våren. Det går liksom i lagom takt framåt och en dag är det ljust! Med killar däremot är det annorlunda....


Bland killar händer det senare, oftast i nian eller början av gymnasiet. Det är inte heller det här att de utvecklas sakta men säkert, utan det händer över en natt. Helt plötsligt så har de en djupare röst, de är snälla och omtänksamma, de har dumpat den här tuffa stilen för att vara snällla och ta hand om sina medmänniskor. Jag tycker det är roligt, när man liksom möter en kompis så är det från att de dagen innan retat en till tusen, så springer man ihop på stan och de stannar till för ett kort samtal i vuxenton, frågar hur det står till och hur livet går. Naturligtvis finns det undantag även här, men de skiter vi i.


Jag tycker att det är intressant men framför allt roligt. Jag är ju i den åldern att killarna börja växla sådär, och jag tycker att det är grymt roligt att se alla killkompisar bli män över en natt. Börja bry sig om andra, och om sin framtid - istället för om lego och kiss-o-bajs ord....


Puss o Kram

Lina Lilja

 
 
olatidman

olatidman

18 december 2009 11:23

haha jag gillar din teori, men jag tycker inte att den stämmer. till att börja med så är det långt ifrån alla tjejer som mognar tidigt, men ni vill gärna tro det. killar är ofta betydligt mognare än vad många tror.

http://tidman.blogg.se

 
Lina Lilja

Lina Lilja

18 december 2009 11:46

Tja, alla har olika teorier.. Sedan gissar jag på att teorierna skiljer sig mycket mellan killar och tjejer ;)

Kram!

http://lilja.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Farbror Frej

20 december 2009 09:32

Mycket bra skrivet. På liknande sätt upplevs det från andra sidan planket.
Själv hoppas jag dock att jag aldrig tappar förmågan av att leka med Lego, trots att jag är vuxen och kan prata lugnt och intresserat.
:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina Lilja - 12 mars 2010 09:32

Hejsan allihopa! Var ett tag sedan nu, och tyvärr så blir det här inget roligt inlägg för de flesta, i alla fall vad jag tror. Har en bra och en dålig nyhet, fast för vissa så kanske det blir två dåliga eller två bra eller jag vet inte vad. Men såhär...

Av Lina Lilja - 27 februari 2010 22:07

Ledsen, ledsen, väldigt ledsen för att jag inte skrivit på typ evigheter, men min vecka har verkligen varit påfrestande! Fullproppad, sena kvällar, och dessutom psykiskt påfrestande. Men nu är den över och jag har S P O R T L O V !!!   Den ska ti...

Av Lina Lilja - 20 februari 2010 22:04

Screw SVT, hata Melodifestivalen. Nu har det värstaste värsta hänt... Resultatet i dagens delfinal gjorde så att Alcazar kom till Andra Chansen, vilket visst är lite surt, men de är vidare i alla fall och kan fortfarande komma till Final. Grejen är b...

Av Lina Lilja - 19 februari 2010 20:11

Ja, det är många som undrar vart jag håller hus.. Sanningen är (vänta nu, jag ska släppa en riktigt bomb!)... Djuuuuuuuuuuuuuupt andetag! Jag tror jag är redo nu;               DYGNET HAR BARA 24 TIMMAR!!!!   Chockande, jag vet. O...

Av Lina Lilja - 13 februari 2010 22:02

Jahapp, då var ytterligare en delfinal i årets upplaga av melodifestivalen förbi och över. Jag var som sagt på genrepet vilket var roligt, men ändå inte superkul. Artisterna såg ut ungefär som om de precis klivit upp ur sängen (osminkade och håret va...

Presentation

Omröstning

Kommer ni att följa med mig till nästa blogg?
 Absolut!
 Aldrig!
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards