Lina Lilja - Love, Sex and Life

Alla inlägg under september 2009

Av Lina Lilja - 25 september 2009 15:38

Hälften av er som är inne på min blogg vill läsa om sex, och jag tycker att det är kul att skriva om, så ja, sexinläggen kommer att fortsätta. MEN jag har svårt att komma på vad jag ska skriva om, så snääälla ni som vill läsa om det, skicka in kommentarer eller mejl och skriv vad ni vill läsa om! Kom i alla fall fram till att jag idag ska skriva om "Sex för första gången". Jag vet att jag har flera läsare som är oskulda, så vad borde man tänka på innan man har sex?


Om ni tänker sluta läsa typ här så vill jag bara att ni ska läsa ett ord först. KONDOM! Kondom är bland de bästa uppfinningarna någonsin. Vet ni hur många sjukdomar som du slipper om du använder kondom? Och hur kul är det att bli gravid med någon random kille man knappt känner? Och hur kul är det att gå igenom en abort?

Jag hade en kompis som gick igenom en abort för några år sedan. Hon och hennes pojkvän hade just gjort slut när hon insåg att hon var gravid och de gjorde ett gemensamt beslut om abort, det var det ända rätta. De var båda 17 vid tillfället och långt ifrån redo för barn. Den kompisen mådde jättedåligt under hela tiden och i flera veckor efteråt, och då kan man ju inte direkt komma och säga "Du får skylla dig själv". Men det är faktiskt så, egentligen. Visst händer olyckor som att kondomen spricker och liknande, och då är det inte bättre, men ta aldrig risken utan kondom!


Du hittar kondomer överallt! Det är billigt, ofta gratis, och det är en livräddare. Läste en artikel för några dagar sedan om att det var ett stort antal ungdomar (minns inte exakt hur stor andel) som trodde att HIV går att bota. Det är FEL, grymt FEL! Har du väl fått HIV så slipper du det aldrig. Med kondom slipper du det. Kondom hittar du bland annat på ungdomsmottagningar, i mataffärer, på apotek, eller hos skolsyster. Använd!


Nu när jag har klargjort regel nummer ett så kan vi fortsätta inlägget...
Innan du har sex med någon så se till att du är redo för det. Det är många, framför allt tjejer, som ångrar sin första gång. Man var ung, full och killen var en idiot. Utsätt inte dig själv för det! Se till att hela din kropp säger "Jag är redo" innan du över huvudtaget tänker tanken. Välj inte första bästa partner utan ta någon som du gillar och som du inte kommer att ångra i framtiden.


Gör det ont?
Tja, det är svårt att svara på då det är olika för alla. Många idrottare har redan förlorat sin mödomshinna och då gör det oftast inte lika ont. Se dessutom till att vara ordentligt upphetsad och slappna av. Skäms du över din kropp så spänner du dig, och då kan det göra ont. Dessutom så om du skäms över din kropp så är du långt ifrån redo för sex!


Lär känna din kropp innan första gången. Det gör du genom att utforska den, smeka den och upptäcka vart du gillar att bli smekt osv. Alla är vi olika, så när du vet hur du vill ha det, kan du guida din partner genom sexet så att ni båda njuter av det.


Hoppas ni gillade det och lärde er något av inlägget!

Nu ska jag borsta tänderna och byta om!

Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 25 september 2009 15:10

Äntligen har Ceci vaknat! Hehe, klockan är bara tio över åtta, förvånandsvärt tidigt! Hon ska äta frukost och lite sånt sedan ska vi väl åka in till Wichita.


Tänkte passa på att skriva lite hur jag har utvecklats mina första sex veckor i USA, för man utvecklas enormt under en sådan här resa! Så är det bara och utvecklingen märks tydligt.

Jag har blivit mer självständig och bättre på att ta egna beslut.

Jag har blivit mer öppen.

Jag har fått lättare att få kompisar.

Jag är mer framåt.

Och ja, jag har gått upp i vikt.


Det här är massa sätt som jag har utvecklats på, men det är långt ifrån allt. Det var dock allt jag kom på just nu ;)
Och då har jag bara varit här i dryga sex veckor, jag har massor av tid kvar här!! Dessutom så lär jag känna mig själv bättre för varje dag och jag har upptäckt massor av sidor av mig som jag inte visste fanns. Förutom det faktum att jag äter mycket mer och har gått upp i vikt så ser jag alla utvecklingar som positiva.


Ceci ska ut och gå en sväng men själv stannar jag här. Så medans hon är ute och går så ska jag se om jag kanske kan hinner skriva ett sexinlägg innan hon är tillbaka.


Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 25 september 2009 14:20

Japp, det här är en god morgon. Är ledig från skolan idag, så borde väl egentligen sova vid den här tiden, men jag somnade på soffan klockan halv nio igårkväll och sov i drygt två timmar innan jag vaknade och gick och la mig i sängen. Så jag har ju sovit i typ nio-tio timmar ändå.


Vaknade tjugo över sex, gick på toa och gick och la mig igen. Men efter en halvtimme tröttnade jag och gick upp och nu har jag gjort pannkakor (vilket blev en katastrof, men goda var de i alla fall!) till frukost till mig, och jag sitter här och tittar på Sex and the City. Keila och ungarna är på jobbet/i skolan och Ceci lär sova åtminstone ett par timmar till. När Ceci vaknat kommer Kenny och hämtar oss och så ska vi hänga med honom och Charlie under dagen.


Så nu har jag ett par timmar här vid datorn och ta det lugnt och blogga massor! Ska försöka leta lite inspiration till ett nytt sexinlägg, sen får vi väl se vad som sker. Ska svara på massa mejl också som jag inte orkade igår.


Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 25 september 2009 02:55

Lessen att jag inte skrivit på länge, men bloggplatsen har fungerat sådär så det har inte funkat att skriva inlägg - suck. Här borta rullar livet på. Är sååå skönt för vi har ingen skola imorgon så nu är vi lediga i tre dagar. Niiice!!
På lördag har jag min första tennismatch, eller snarare turnering. Åker 7.00 på morgonen (så mycket till sovmorgon fick man!) och kommer inte hem förrän någon gång på kvällen.


Imorgon ska vi hänga med Kenny och Charlie eftersom Keila jobbar. Exakt vad vi ska hitta på vet jag inte, det märker jag väl =)


By the way så skickade jag en fråga till en gynekolog för att jag skulle kunna skriva ett sexinlägg om frågan. Har funderat på det där ett tag nu men har inte hittat något svar någonstans, och inte heller han kunde svara. Han svarade något i stil med "Bra fråga! Bra funderat! Har tyvärr inget svar och har inte hört någon undersökning i ämnet. Du kanske skulle forska på det??". Jaha, det var ju bra svar... Ska kika runt lite och fråga lite fler människor innan jag avslöjar frågan, för jag vill verkligen ha ett svar på frågan! Vi får väl se om jag hittar någon med ett bra svar...


Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 22 september 2009 22:50

Jag vet att jag inte får bli kär här egentligen, men det har jag blivit. Det har pågått i lite mer än en månad, vi träffades första gången första dagen i skolan, och sedan har vi fortsätt stöta ihop med varandra. Det var jag som ville hålla det hela hemligt, pga alla regler och så, men nu har vi tagit ett gemensamt beslut om att göra det officiellt.


Han är jättesnäll och jättesöt och han finns alltid där för mig. Han följde med och levererade väskor i lördags (gulliga!), och han har sagt att han kommer finnas där för mig i Sverige också (åååh, min lilla älskling).


Vet att det här kommer som en chock för många av er, samtidigt som några av er redan visste om det. Men tja, nu är det officiellt, nu vet ni allihopa. Här är han min älskling, är han inte söt?




                                                

  


 

                                                Älskling!


 

                                       True love <3

 

By the way så var det här mitt 600:de inlägg, härligt va!

Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 22 september 2009 22:05

Det finns ett antal olika ord/ordkombinationer som är magiska. "I can't/Jag kan inte" är en av dem. Jag har aldrig varit ett stort fan av den kombinationen av ord, mitt motto har alltid varit "Allt går bara man vill tillräckligt mycket", och det mottot har jag levt efter så gott det går.


Visst så kan man inte allt, inte ens Lotta på Bråkmakargatan kan allt, så i den meningen är det okej att säga Jag kan inte.

"Kan du italienska?"
"Nej det kan jag inte".
Fattar ni skillnaden? Då är det okej liksom, men om man säger det i en situation där man bara ger upp med orden "Jag kan inte" utan att ens ha försökt, då är det fruktansvärt! Jag har aldrig i hela mitt liv sagt Jag kan inte, det har inte funnits i min hjärna!, förrän år 2009. År 2009 blev mitt år av Jag kan inte, fråga min hopptränare - hon vet!


Jag har dock skärpt mig och blivit bättre nu på senaste tiden, skärpte till mig under sommaren, men igår så hörde jag mig själv använda dem orden igen. Skulle göra "Special 40's" på tyngdlyftningen, en typ av övning där man tränar magmusklerna. Mr. Munk, läraren, såg mig göra dem och sa att jag inte gjorde dem ordentligt. Jag hade redan träningsvärk i magen av någon anledning, så jag tyckte de var jättejobbigt, så då använde jag de där orden igen

"I can't". Vad är det för stil liksom?


Nej, skärpning! I can't/Jag kan inte är för veklingar. Allt går bara man vill tillräckligt mycket - så är det bara!


By the way så älskar jag min lärare i tyngdlyftning (älskar alla mina lärare utom min mattelärare, men hon är okey). Han frågar ofta hur jag mår och hur allt går och så. Som igår så frågade han hur det var och så, och jag sa att allt kändes bra och att det går bättre och bättre. Då blev han jätteglad eftersom han vet hur mycket hemlängtan jag hade i början! Hehe, gulliga =)


Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 22 september 2009 21:12

Även om bara halva dagen har gått änsålänge här, klockan är strax före tre, så räknar jag ändå den här dagen som väldigt lyckad! Varför? Tja, jag har haft vänner i skolan mer eller mindre hela tiden, men idag fick jag många fler + att jag börjar verkligen känna mig mer hemma i skolan nu. Kan prata mer öppet och så med kompisar och människor om allt och ingenting.


Gillar verkligen min seminarclass också, bättre och bättre för varje dag. Hade testingday idag så var med den klassen hela dagen, så hann lära känna dem massor mer än tidigare. Eftersom jag åker buss så är jag alltid i skolan 20-30 minuter innan den börjar. Satte mig i salen och började prata med en kille, vi satt och pratade i typ 20 min om allt och ingenting, mycket trevligt!


Kom också på att jag glömt miniräknare, suck. (Var dock inte den enda så det var rätt lugnt). Då hjälpte två tjejer mig att gå till en annan lärare och få låna en, så snälla! Hade jättekul pratandes med dem och resten av klassen. Hade 20 min över när vi var klar med alla prov då vi snackade om Sverige och så (tycker alltid att det är kul att svara på frågor!). Hade också en väldigt weird diskussion i klassen om hurvida man valde att vara gay eller inte. Väldigt weird och det slutade med att en av tjejerna friekade ut totalt, tydligen var det lite känsligt för henne. Men i vilket fall så gav det en många härliga skratt.


Eftersom vi slutade tidigt idag så var det inga middleschool:are på bussen vilket gjorde det lugnt och skönt. Jag, Ceci + några till satt och diskuterade massa konstiga saker, haha. Hade grymt roligt!


Jag och Ceci har typ 200-300 meter hem från bussen. (Det här är det bästa på hela dagen!) Så vi går där och småpratar, båda på väldigt bra humör, när det kommer en polisbil. Han stannar och säger till oss "Ni är i trubbel!" Vi fick typ hjärtattack och han skrattar och kör vidare och jag ropar efter honom "Du skrämde mig". Haha! I alla fall så bor vi på slutet av en gata och vi har en minivändplats här så han körde ner, vände och kom tillbaka och stannade vid oss igen. Han säger "Jag skojjade bara om det där, men din tröja skrämde mig (pekar på Cecis tröja som har någon typ av gubbe på, inte riktigt en döskalle men typ) och jag skrämde er så nu är vi kvitt!" Han skrattar och kör vidare. Älskar polisen här i Haysville! Haha!


Så tja, är på väldigt bra humör just nu. Sitter här och tar det lugnt, Kenny kommer och hämtar oss om en liten stund så ska vi hitta på något skoj, vet inte vad...


Hörs senare!

Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 22 september 2009 03:03

För ett par år sedan så hade jag en period där jag var grymt stressad vilket ledde till att jag ibland fick svårt att andas. Jag fick typ panik för jag fick ingen luft! Och inte blev det bättre av att dessa saker ofta skedde på kvällen när jag skulle sova, eller att jag vaknade mitt i natten av det. Det gick dock över så småningom, när skolan lugnade ner sig och så, och jag lärde mig också hantera det när det hände. Jag hörde en doktor prata om det på tv en gång och han sa att det värsta som kan hända är att du svimmar. Och grejen är att det är inget fysiskt utan bara psykist, så om du skulle svimma, så slutar du tänka, och slutar du tänka försvinner hjärnspökerna, du börjar andas igen och vaknar. Så nej, det är inte farligt, bara fruktansvärt jobbigt och väldigt obehagligt.


Jag har dock inte känt av detta sedan jag minns inte när, förrän igårkväll. Jag kunde inte andas - och jag kunde inte sova. Tillslut somnade jag, men jag sov dåligt och vaknade flera gånger och jag har varit vaken sedan 5. Suck. Så tja, jag har varit gaaanska trött idag...


Men dagen var trots allt bra. Skolan gick bra. Det har regnat så det var ingen tennis så hela familjen + Graham och Kenny åkte till Cici's Pizza och åt, därefter åkte jag, Ceci, Kenny och Nick till parken. Jag och Ceci satt och pratade i nästan två timmar och vi bråkade inte en enda gång! Det är sjukt! Vi bråkar typ hela tiden men inte idag av någon anledning. Men vi hade det trevligt och det har varit en fin kväll trots allt regn under dagen.


Kom nyligen hem, har diskat och sitter nu och tar det lugnt. Ska gå och lägga mig alldeles snart och försöka ta igen sömnen jag missade inatt. Imorgon har vi testing-day med massa prov hela dagen (typ nationella prov eller något, fast det är bara träning) och så slutar vi 13.09 Har inga planer men kommer troligtvis att hänga med Kenny, Graham eller Charlie under eftermiddagen, Keila jobbar...


Hörs senare!

Puss o Kram

Lina Lilja

Presentation

Omröstning

Kommer ni att följa med mig till nästa blogg?
 Absolut!
 Aldrig!
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24
25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards