Lina Lilja - Love, Sex and Life

Alla inlägg den 18 september 2009

Av Lina Lilja - 18 september 2009 23:23

Ni måste bara lyssna in en låt som jag har blivit kär i. 2/3 av er kommer antagligen inte gilla den - i alla fall av dem jag känner i verkliga livet - men ni måste lyssna in den i alla fall.


Här finns det en radiokanal med namn WayFM. De spelar kristen musik och jag lyssnar på den radiokanalen så fort jag får chansen (när jag inte lyssnar på 100.5 som är Country (tror det är 100.5) eller skivan med Bröllopssånger). I tisdags när Keila körde mig hem från tennisträningen så hörde jag den här sången, och jag har hört den många gånger tidigare och gillat den, så jag frågade vad den hette.


Keila visste inte, och de sa inget på radion heller, men vi kom hem och sökte på nätet. Och sökte och sökte... Igårkväll - ÄNTLIGEN - hittade jag namn och artist! Gruppen heter BarlowGirl och låten heter Beautiful Ending. Lyssna in den här;

http://www.youtube.com/watch?v=1pyHL-FShOo


By the way så ska vi på en konsert nu ikväll, om jag inte sagt det tidigare, och det är WayFM som har den konserten. Ni kan läsa om kvällen och banden osv. på deras hemsida om ni är intresserade, www.wayfm.com .


Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 18 september 2009 03:18

Många här i min omgivning tror på gud och jag har blivit inspirerad av det många olika sätt. Bland annat uppskattar jag kyrkan mer och mer, mer än jag gjorde förut, och jag tror mer på Gud för varje dag. Han blir viktigare och viktigare för mig - vilket är en utveckling som den här resan fört med sig och som jag är glad över, det innebär att jag börjar hitta mig själv mer och mer!


I alla fall så har jag börjat lyssna på Kristen musik också. Jag lyssnar fortfarande till "Badmusic" så som Pink eller liknande, men jag har skaffat mig en favoritradiokanal här, 90.7, som är Way-FM (www.wayfm.com) som spelar Kristen musik.


Har flera gånger hört en låt som jag gillar grymt. Häromdagen hörde jag den igen och jag frågade Keila vad den hette men hon visste inte. När vi kom hem försökte vi hitta namnet men lyckades inte. Vi har letat efter namnet i två dagar, när jag nu äntligen hittade den!


Sången heter "Beautiful Ending" och spelas av Barlow Girl. Här kan ni lyssna in låten;

http://www.youtube.com/watch?v=1pyHL-FShOo


Tycker ni lika mycket om den som jag gör??


Nu ska jag käka ett äpple och sedan krypa i säng. Håller just nu på att kika in olika bloggar, mycket trevligt att läsa vad andra svenskar har för síg ute i vida världen! =)


Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 18 september 2009 02:23

Här kommer äntligen det sexinlägg som 2/3 av er har längtat efter. Sorry den tredjedel av er som inte vill läsa om sex, ni får helt enkelt hoppa över att läsa de här inläggen.


Eftersom jag aldrig har haft sex så har jag inte heller haft analsex - men bland de kompisar jag har pratat med som har haft det så har omdömet varit väldigt blandat. Vissa älskar det - andra hatar det. Smaken är som baken helt enkelt! Men om man tänker på analsex så låter det ju inte speciellt skönt - eller hur? Så hur kan det komma sig att de många tycker det är så skönt?

 

Jo det är så att bland annat så är huden runt ändtarmsöppningen väldigt känslig, men också att bäckenbottenmuskulaturen töjs vid penetration av sfinkter, vilket stimulerar det sympatiska nervsystemet. Hos män kan prostatan stimuleras inifrån ändtarmen, vilket kan ge upphov till en särskild sorts prostataorgasm.  


Intressant ha? Sådana saker hade jag aldrig kunnat lista ut by my self! Så hur är det med smittorisken, kan könssjukdomar smitta under analsex?

 

Jajemen, analsex medför liksom vaginal- och oralsex risk att smittas med sexuellt överförbara infektioner. Dessutom är risken att smittas av HIV är väldigt mycket högre vid analsex än vid vaginalt sex. För den som penetreras vid analsex bedöms risken vara cirka tio gånger högre än vid vaginalt sex. Detta beror till viss del på en något ökad risk för små skador på slemhinnor och penis, som leder till blodkontakt, men framförallt på att slemhinnorna i ändtarmen i högre grad tar upp hivviruset.


Wow! Se till att vara duktiga på att skydda er om ni ska ha analsex! Att risken att smittas t.o.m är HÖGRE vid analsex var inget jag visste!? Gjorde ni det? Fast nu när jag tänker på det så låter det ju ganska logiskt, varför skulle det annars vara så vanligt att män som har sex med män får HIV??


Dock är det mycket ovanligt med skador på ändtarmens slutmuskel (ringmuskeln), eller andra skador vid frivilliga analsamlag. Detta oavsett hur ofta man har analsamlag. En bristande teknik, genom att använda för lite glidmedel eller genom att tränga in för snabbt, kan dock ge upphov till övergående blödningar eller göra analsamlaget obehagligt; slemhinnan i anus är kärlrik, och blödningar kan därför lätt uppstå. Läkningsförmågan är dock väldigt god och blödningen upphör normalt sett tämligen omgående.


Analsex är något som både heterosexuella och homosexuella har, men det är speciellt vanligt mellan män som har sex med män. Här kommer lite kort fakta om hur analsex mellan bögar har sett ut genom olika land i historien;

I Sverige kallades analsex mellan män tidigare för sodomi, och ansågs vara en sexuell perversion.

I antikens Grekland var sexuella förhållanden mellan män, ofta innehållande analsex, högt ansedda. Även bland de japanska samurajerna var manlig homosexualitet mycket utbredd. En vanlig uppfattning var att könsumgänge med kvinnor var någonting för veklingar och ofrälse. Även i Kina under Tangdynastin (618-907 e.Kr.) var manlig homosexualitet utbredd och betraktades som normal åtminstone i de högre samhällsskikten. Antik arabisk poesi antyder att manlig homosexualitet kan ha varit vanligt förekommande även i det arabiska språkområdet.

Många av jordens kulturer har accepterat den inträngande partens roll, däremot har den penetrerade mannen ansetts förnedrad. Flera av vår tids fräckisar har som poäng att en (heterosexuell) man blir utsatt för analsex.


Att det fanns länder där det faktiskt har varit högt uppsatta män som var gay var förvånansvärt! Så som människor ser på gaykulturen idag så är det konstigt att tänka sig att det har funnits - även om det inte var i Sverige eller Europa.


I många kulturer och samhällen där kvinnlig kyskhet är viktig och där det finns en felaktig tro på att hymens vara eller icke vara kan berätta om en kvinna har haft samlag eller ej, samt där preventivmedel och abort är förbjudna, använder heterosexuella par dessutom analsex som ett alternativ till vaginalt samlag för att undvika graviditet. Det är dock inte garanterat att analsex mellan man och kvinna inte leder till graviditet, då sperma kan komma från mellangården, och in i vaginan. Även kvinnlig penetration av mannens anus förekommer (vanligen kallat pegging), men det är oklart hur vanligt det är. I en svensk undersökning gjord av Folkhälsoinstitutet uppgav 4 procent av männen och 3 procent av kvinnorna att de hade haft analsex under den senaste 30 -dagarsperioden.


Att man faktiskt kunde bli gravid av att ha analsex var VERKLIGEN ingenting jag hade kunnat tänka mig!? Okey vänner - ni får ha hur mycket analsex som helst, MEN lova mig att ni skyddar er! Använd kondom!!!


Före 2003 var analsex förbjudet i flera amerikanska delstater, i vissa (såsom Mississippi) både för heterosexuella och homosexuella, medan i andra (såsom Texas) bara för homosexuella. Straffskalan varierade mellan de olika staterna, men för de flesta var böter eller upp till fem års fängelse vanligast. I Idaho kunde man dock få livstids fängelse för brottet. 2003 avgjorde högsta domstolen att sådana lagar inte är förenliga med USA:s grundlag och samtliga lagar som förbjöd eller inskränkte analsex blev därmed ogiltiga.


Det där var fakta som var skrämmande, men inte speciellt chockerande. Det finns många konstiga lagar i USA. Att det däremot inte blev någon ändring förrän 2003 visste jag dock inte, och inte heller det fakta att man kunde få livstid för att få analsex (hur kan man kolla det förresten??? Och bevisa? Vad som händer i sängkammaren vet väl bara de som är där inne om ;)).


Hoppas ni gillade inlägget! Vill ni veta mer om sex så får ni fortsätta att skicka mejl eller skriva kommentarer om vad ni vill läsa om! Anonymt om ni vill =)


Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 18 september 2009 02:00

Jag lagade maten idag - blev fattiga riddare. Såååå gott!!! Både Ceci och Nate älskade det! Kersten gillade det inte så mycket men hon är väldigt kinkig med mat så det var inte så överraskande. Keila har fortfarande inte provat.....


Skola idag som vanligt - inget speciellt. Förresten måste jag berätta om gårdagens historialektion när vi skulle skriva typ dikter, tre olika. Den första så skulle man börja alla med "I" och så fanns det ett ord till, och så skulle man fylla på. 17 olika rader - typ I am, I see, I feel, I dream, osv. Man skulle skriva den som en Invandrare eller en högt uppsatt politiker (vi jobbar om 1800/1900 talet när alla invandrare kom (bland annat svenskar, något vi läste om på SO:n i våras)). Så jag skrev, som 99% av alla de andra, som en invandrare. Och när jag läste upp min så sa min lärare

"Ja Lina det var verkligen lite känsla i den där, du vet ju hur det känns att lämna sitt land och sakna det och så" (och det är verkligen sant, ofta förstår jag bättre än de andra vad läraren pratar om - med kulturkrock och allt vad det innebär osv.). Då viskar eleven som sitter närmast läraren något, och läraren utbrister med ett skratt

"Jag vet att hon inte är invandrare" Och tittar konstigt på eleven.


Eleven utbrister "Det var inte meningen att du skulle säga det där högt!!". Haha, jag älskar min historiaklass! Jag tar dock inte illa upp, de flesta i den klassen är grymt korkade men de menar väl och ger mig många goda skratt!


Skulle skriva två dikter till och en av dem så skulle man skriva om ett problem som kom i och med att städerna växte. T.ex "Fire", "Crime" or "Water". I slutet av dikten skulle man skriva en synonym till ordet man valde - eller skriva det på ett annat språk. Hur många tror ni kom springande till mig och frågade var ordet hette på svenska?? Haha, det är roligt att lära dem säga R, de rullar ju tungan på ett annat sätt en vi gör =)


Läraren till den klassen säger jämt "Förlåt Lina för den här klassen, jag hoppas du inte tar illa upp", men jag bara skrattar jag, gulliga klass!


På em pratade jag med mamma och pappa via skype, mammas 45-årsdag idag ju. Grattis!! =D

Puss o Kram

Lina Lilja

Presentation

Omröstning

Kommer ni att följa med mig till nästa blogg?
 Absolut!
 Aldrig!
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24
25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards