Lina Lilja - Love, Sex and Life

Alla inlägg under januari 2009

Av Lina Lilja - 22 januari 2009 20:20

Jag hade två saker jag hade tänkt skriva om idag.


Först att jag höll på med helt fel sport. Varför red jag så mycket som jag gjorde? Hade jag inte haft häst hade jag varit ganska rik, hade kunnat vara snygg i snygga kläder osv. Men nää. Jag börjar tröttna ur på hästarna.


Men så hopptränade jag för våran kära L idag, och den feedbacken jag fick gjorde att det kändes roligt igen! Det var väl inte en massa positiva saker han sa, men han sa saker som kan vara bra att ha med sig när jag köper häst efter USA osv. Det kändes jätteroligt att få sådan konstruktiv feedback!


För övrigt gick hoppträningen ganska bra faktiskt. Är nöjd :)


Sedan kom jag ju på igår kväll, att jag har ju inte kommenterat något av denna veckans Top Model. Jag planerade i detalj hur jag skulle skriva. Så säger mina kompisar i skolan (de som finns på bilder längre ner i bloggen) att de tycker jag är pervers, framför allt på min blogg. När jag tänkte efter insåg jag att så var nog fallet, och även det jag tänkte skriva om Top Model är ganska perverst, så jag ändrade mig.


Efter lite tänkande kom jag dock på att den här bloggen är till för att världen ska få lära känna mig. Inte den jag låtsas vara eller borde vara, utan mig, så är jag pervers, fine! That's me. Take it or leave it.


Så här kommer det:

Hannah åkte ut först, det var bra. Hon var bara elak. Sedan åkte Isis ut vilket jag tyckte var synd, jag tror hon hade kunnat göra det riktigt bra om hon fick en chans till. Igår åkte Clark ut. Jag gillade henne inte överdrivet mycket, men jag gillade henne mer än Joslyn i alla fall.


Nu till det något perversa:

Mina favoriter då? Jag behöver inte fundera. Jag har blivit kär, gånger två. Kan man ha två flickvänner samtidigt? Aja, vi får väl köra mysig trekant om inte annat ;) Först vill jag ta Marjorie och göra henne blond igen. Sedan vill jag ta hon och hennes underbara rådjursögon och lägga i min säng. Därefter skulle jag hämta dit Elina och åh, då skulle jag kommit till himlen! Elina skulle kunna kontrollera oss och Marjorie skulle jag kunna skydda. Jag är förälskad i dem båda två!


Jag har förresten äntligen skickat in engelskaläxan. Deadline var 20.00, mejlet skickades 19.59 Hehe, god tid! :) Har haft ett halvår på mig ;) Känns skönt att ha den klar i alla fall.


Nu ska jag titta lite på tv, kommer nog tillbaka lite senare.


Puss o Kram!

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 21 januari 2009 21:47

Nu vänner ska jag ta en snabbdusch och därefter hoppa isäng. Satt och gjorde en engelskaläxa som är nästan helt klar, lite finslipning imorgon bara.


Sov så sött!


Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 21 januari 2009 21:07

Nu har jag varnat er. Fortsätter ni läsa och tycker illa om vad jag säger och sättet jag säger det på så är det erat problem, jag varnade er.


Har hälsat på hos http://hanky.se/wille igen (vilket jag visserligen gör dagligen) och får se en nyhet som chockar mig. Peter G har kontaktat en advokat som såg till att ett brev damp ner i Willes brevlåda. Där säger advokaten att Wille har trakasserat Peter i bloggen, och han ska omedelbart stänga av kommentarfältet, annars åtas vidare åtgärder.


Öh, ursäkta?? För det första, var det Wille eller vi som trakasserade honom? För det andra, om han känner sig kränkt, kan inte Peter säga det personligen, på ett vänligt sätt, istället för att gå via en advokat som hotar våran stackars sårade Wille?


DÅLIG STIL PETER!

Jag gillade Peter under programmets gång, och jag gillade honom efter programmet. Jag säger det, helt ärligt, jag trodde han var en underbar kille. Nu börjar sanningen krypa fram, och frågan är om ens Peter själv gillar sig? Han kan väl knappast vara stolt över det han har åstakommit!?


Nä, Peter är i mina ögon en skitstövel, som sårade en söt kille (shit nu va jag snäll). Peter är i mina ögon en skitstövel, som krossade en söt kille på ett elakt sätt. Peter är värd att brinna i helvettet. Jag pratar väldigt väldigt väldigt sällan så här illa om folk, framför allt om folk jag aldrig träffat, men Peter förtjänar det verkligen. Jag hoppas till och med att jag aldrig kommer möta honom, även om det vore kul att få tag i honom, och höra hans åsikter. Inte via en advokat, eller via massa dumt snack, utan på ett seriöst sätt säga vad som gått fel, varför det gick fel, vad han gjord dumt, och varför. Se om han kan försvara sig själv.


Vill ni veta mer gå in på Willes blogg. Även Jonas har bloggat om detta, länk till honom från Willes blogg.


Ta hand om er vänner, och ta hand om varandra! Ett hjärta som krossats läker aldrig.


Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 21 januari 2009 19:56

Skriver bara snabbt, ska gå och titta på Top Model.


Jag har inte glömt er, har bara inte haft tid att skriva. Idag har min häst fått en sko igen så idag kunde jag rida! Har även varit hos optikern.


Kommer tillbaka kring 21.00 eller något i den stilen och skriver mer då :)

Blir antagligen en hel del skitsnack då också, även om jag riskerar att bli polisanmäld för mina "trakasserier" (vadårå, han är ju en skitstövel!). Mer om det efter Top Model.


Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 20 januari 2009 19:42

Innan jag går måste jag bara länka till Obamas tal, för er som inte såg det, eller inte uppfattade alla ord. Jag vet inte om ni orkar ta er igenom all text, men ni borde, för det är bra saker som han säger. Jag tänker inte ens försöka mig på en översättning, men när jag får tid så hade jag tänkt citera och översätta specifika delar som jag gillar extra mycket.


http://www.aftonbladet.se/incoming/article4225683.ab


Enjoy.


Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 20 januari 2009 19:23

För 46 år sedan föddes en dröm. En dröm att män och kvinnor, svarta och vita, alla skulle få leva sida vid sida tillsammans i en värld på samma villkor. Idag kan den drömmen ha blivit sann.


Även om jag hade en pissdag, så fick jag rysningar när jag såg Barack Obama möta folket. Tårarna var svåra att hålla tillbaka när jag såg alla dessa människor, svarta och vita, män och kvinnor, afrikaner, asiater, amerikaner, europeer, australienare, gay och straight, fattiga och rika, fina och fula, tjocka och smala, stå tillsammans och hylla den man som kan komma att förändra hela vår planet.


Ljublet som strålade i Washington hördes inte bara i Washington, det hördes inte bara i USA, det hördes inte bara i Nordamerika. Nej ljublet gick som en våg genom hela vår värld. Världens ögon glittrade när vi i denna stora stund skrev världshistoria.


Visst blandades de glittrande ögonen och glada leendena med allvarliga ansikten, meningar, tankar och ord, men alla hade ett leende gömt, till och med den allvarliga presidenten.


I en och en halv timme har vi nu haft en amerikans svart president. En president som made the dream came true. En man, som för 60 år sedan inte hade fått sitta på samma restaurang som mig, en man som idag är den mäktigaste i världen.


Yes we can!


Jag är mållös. Allt är bara en sådan stor händelse och jag är glad att jag får ta del av den. God bless America. God bless Barack Obama. God bless us.


Nu ska jag se Vänner, Top Model och därefter House. Sedan väntar sängen.


Därför säger jag redan nu:

Godnatt!


Tack för att jag fick vara med om denna historiska dag.


Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 20 januari 2009 17:30

Hoppas ni gillade mitt Sex inlägg :) Även om det denna gången handlade om ett ganska tråkigt ämne i området.


Nu ska jag gå och titta på när Obama svärs in i Vita Huset.


Ses senare!


Puss o Kram

Lina Lilja

Av Lina Lilja - 20 januari 2009 17:03

Har ju lovat i flera dagar nu ett Sex nr. 3 och här kommer det. Hade lite svårt att bestämma mig för vad jag ska skriva om, området är ju så stort, men det landade på Könssjukdomar och Preventivmedel. Tråkiga saker, I know, men ack så viktigt.


Det finns många olika könssjukdomar och sexuellt överförbara virus. Det bästa, och vanligaste, sättet att skydda dig är att använda kondom, men det finns också några alternativ till kondom. Har du sex tjej-tjej går det att använda Femidom eller Slicklapp.


Om Femidom, kopierat från http://www.umo.se

En femidom är en liten påse av tunn plast eller gummi med en ring eller platta i botten och en stor ring längst fram. Femidomen kan sättas in i slidan eller rumpan. Ringen eller plattan i botten, som förs in i slidan eller rumpan, håller femidomen på plats. Den stora ringen ska sitta utanför slidmynningen eller analöppningen och hindrar både från att femidomen åker in och skyddar några av underlivets yttre delar, eller tunn hud utanför analöppningen. Om man använder femidomen i rumpan kan man välja om man vill ha kvar den inre ringen eller plattan, så att den sitter kvar bättre, eller ta bort den och använda femidomen som en stor kondom.


Om Slicklapp kopierat från http://www.umo.se

En slicklapp är en gummiduk som kan användas som skydd om man har munsex, till exempel om man vill slicka en tjej eller någons analöppning. Slicklappar går att köpa på Internet och i sexbutiker, men kan vara svåra att få tag på.

För att göra en egen slicklapp kan man klippa upp en kondom. Det är enklare att använda en kondom som inte är behandlad med glidmedel. Innan man rullar ut kondomen klipper man först av toppen och gör sen ett klipp genom hålet ut mot sidan. Har man gjort det rätt blir det en fyrkantig lapp när man rullar ut den. En nackdel med en slicklapp gjord av en kondom är att den är liten och därför lite svårare att använda.


Så, vad händer om man inte skyddar sig?

Jo, risken finns att du kan få en könssjukdom. Det finns många olika könssjukdomar, och även sexuellt överförbara virus. De flesta virus kan man vaccinera sig emot, men inte mot könssjukdomar. Exempel på könssjukdomar, och fakta om dessa, kommer nedan. Info tagen ifrån http://www.umo.se och http://www.vardguiden.se


Gonorré:

Gonorré är en könssjukdom som smittar vid sex utan kondom. Sjukdomen orsakas av bakterier som finns i urinrör och slida, ibland även i ändtarm och svalg. De vanligaste besvären är flytningar och att det svider när du kissar.  Om du blir smittad är du enligt lag skyldig att genast söka vård samt genomgå undersökning och behandling. Antibiotika är den vanliga behandlingen av gonorré.  Kondylom:

Kondylom är en av de vanligaste könssjukdomarna. Det är ett virus som ger vårtor på och runt könsorganen på både tjejer och killar. Viruset tillhör samma virusgrupp, humant papillomvirus, som kan ge vårtor på bland annat fötterna och händerna.

Kondylom smittar när man har sex. Inte bara när man har samlag, utan också om man har smeksex och kommer i kontakt med vårtorna. Det kan smitta vid munsex, men det är ovanligt att man får kondylom i munnen.


Herpes i underlivet:

Herpes i underlivet, eller genital herpes som det också heter, är en könssjukdom som kan ge små blåsor och sår på eller runt könsorganen. Herpes beror på ett virus som är både ofarligt och väldigt vanligt. Har man väl fått viruset försvinner det inte utan finns kvar i kroppen hela livet. Men så länge man inte har några symtom märker man inte av det. Många vet inte ens om att de har herpesviruset i kroppen eftersom de aldrig får några utbrott.


Klamydia:

Klamydia är den vanligaste könssjukdomen som är anmälningspliktig enligt smittskyddslagen. Klamydia behandlas med antibiotika. Du kan vara smittad utan att veta om det. Sveda när du kissar är vanligaste besväret. Utan behandling kan infektionen leda till att du inte kan få barn.

Klamydia smittar vid vaginalt, oralt och analt sex utan kondom. Sjukdomen orsakas av bakterier som finns i urinrör och slida, ibland även i ändtarm och i sällsynta fall svalg.


HIV/AIDS: (Extra viktigt om du är man och har sex med män)

Hiv är en förkortning för humant immunbristvirus. Det är ett virus som bryter ner vissa av de vita blodkroppar som ingår i kroppens immunförsvar. Om man inte får någon behandling kan immunförsvaret bli så dåligt att man får flera olika följdsjukdomar. Det är de sjukdomarna som med ett gemensamt namn kallas för aids.
Under de senaste åren har antalet personer som smittats med hiv ökat.

Hiv smittar via blod, sperma, slidsekret och bröstmjölk. Om man har oskyddat sex är risken störst att bli smittad om man får sperma i slidan eller analen. Det kan också smitta när man har munsex framför allt om man får sperma i munnen.

Hiv kan även smitta via blod, till exempel om man delar sprutor. Om man ligger på sjukhus och får blod är det ingen risk att man blir smittad eftersom allt blod som används i vården testas först.

Hiv smittar inte genom kramar, pussar eller kyssar.


Det finns många fler könssjukdomar och väldigt mycket mer fakta om dessa. Har du haft oskyddat sex och är orolig, läs runt lite på internet om fakta om olika könssjukdomar. Känner du igen symptom? Vänd dig direkt till en läkare eller ungdomsmottagningen.


Innan du och din partner ska ha oskyddat sex är det bra om ni kollar er för olika könssjukdomar först.


Ha underbart och säkert sex!


Puss o Kram

Lina Lilja

Presentation

Omröstning

Kommer ni att följa med mig till nästa blogg?
 Absolut!
 Aldrig!
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards